Sumbrungu, 26-01-2013 - Reisverslag uit Bolgatanga, Ghana van Angela Reijnders - WaarBenJij.nu Sumbrungu, 26-01-2013 - Reisverslag uit Bolgatanga, Ghana van Angela Reijnders - WaarBenJij.nu

Sumbrungu, 26-01-2013

Blijf op de hoogte en volg Angela

26 Januari 2013 | Ghana, Bolgatanga

Eergisteren ben ik binnenshuis van kamer verwisselt en heb ik alle was gedaan; Niets dus om over naar huis te schrijven ;-)
Gisteren meteen heel veel gedaan. Ik ben weer naar Bolgatanga, met mijn fiets in de taxi, geweest. In de taxi sprak ik een intelligente man waarmee ik heb gepraat over de problemen in Ghana. Alweer komt het snel uit op het banentekort. Daarnaast vertelt hij dat goede educatie ook heel moeilijk is als je weinig geld hebt. Een privéschool is natuurlijk veel duurder dan een regionale school. Alleen op een regionale school krijgen de kinderen niet veel aandacht en velen die daar vanaf komen, kunnen nog niet lezen of schrijven, zo vertelt hij. Voor hem is het belangrijkste dat zijn kinderen goede educatie krijgen. Zo stuurt hij ze omstebeurt een aantal jaar naar een privéschool, zodat ze in ieder geval een goede basis hebben. Omdat het zo fijn is om met hem te praten, vraag ik wat hij denkt dat er moet gebeuren wil er iets veranderen. Daar heeft hij ook geen antwoord op. Als ik stiekem mijn plan voorleg, vertelt hij dat vroeger de overheid geld gaf aan de kerk. Daar zijn ze alleen mee gestopt, omdat de kerk het voor eigen doeleinden gebruikte. Later als ik op kantoor mijn plan voorleg is Abigail enthousiast. Alleen de daaropvolgende die ik spreek vertelt dat het al gedaan wordt door de kerk zelf. Ik snap het niet meer, maar wel is duidelijk dat ik eerst veel onderzoek zal moeten doen. Zelfs begin ik te twijfelen of het wel zo’n uitvoerbaar plan is. Ik kan het opzetten en dan zal het werken, maar als ik wegga? Ik ben bang van niet..
Dit vraagstuk los ik niet direct op en ik ben lekker gaan shoppen. Internet regelen, beltegoed kopen en stoffen uitgezocht voor zowel mij als m’n mams. Daar hoefde ik niet lang over na te denken!
Hierna word ik opgeroepen om mee naar een school te gaan waar problemen zijn over het lesprogramma. Ergens in de handleiding (die alle scholen hebben gekregen) staat bij ‘resources’ dat borsten er ook zijn om in te knijpen tijdens de seks, om het genot te verhogen. Dat vond de school wat expliciet.. Nou dan vind ik hun nog zacht uitgedrukt! Nu weet ik dat niemand van de Peer Educators dat vertelt tegen de leerlingen, maar toch.. Waarom staat dit er überhaupt in?! Het is niet eens feitelijk. Alleen is het te lastig om nu alle handleidingen opnieuw te printen en uit te delen. Voor deze periode wordt het dus zo gelaten. De reden dat ik gevraagd ben om mee te gaan naar de school is, omdat als er een blank persoon bij is, we meer voor elkaar krijgen. Als een soort mascotte dus.. Wel is het heel duidelijk dat het zo werkt. Zo kreeg ik per se een lekkere stoel en zeiden ze tegen Linda (Ghanese vrouw van de organisatie) ‘Jij zit wel goed heh?’
Die avond ben ik met de vrijwilligers mee uit eten geweest. Omdat ik het niet prettig vond om in het donker met taxi en fiets naar huis te gaan, ben ik bij Tes (medevrijwilliger) blijven slapen. Wat heeft zij een leuk gezin! Allemaal kinderen die de kamer binnenkomen, halfnaakte meid op haar bed. Grappig dat ik dat zou ambiëren, maar stiekem doe ik dat wel.
Vandaag is mijn portemonnee gestolen. Echt ongelofelijk! Gelukkig had ik mijn pinpas op een andere plek gedaan, waardoor er alleen veel geld weg is. Ook weet ik, zo goed als zeker, wie het heeft gedaan. Ik ging aan de kant van de weg bananen kopen bij een vrouw met kind op haar rug. Ze vroeg of de bananen niet in mijn tas pasten.. Dat zal het moment van toeslaan zijn geweest. Ik heb ze zelfs nog koekjes gegeven. Op de markt ontdekte ik het en wist ik niet meer hoe ik terug zou moeten rijden om de vrouw ermee te confronteren. Ach ja, het is balen van het geld, maar nog meer dat iemand je in de ogen kijkt en kan stelen. Aan de andere kant, als ik bijna niets had en zo’n schattig kindje, wie zegt dat ik niet hetzelfde had gedaan. Volgens mij is er weinig meer dat me van slag kan maken! Of doe ik er verstandig aan dat af te kloppen?

  • 26 Januari 2013 - 22:40

    Trudy Van Den Broek:

    Afkloppen liefje! Genoeg is genoeg en dit wel weer voor de komende drie maanden :-) Hele dikke knuffles mama

  • 27 Januari 2013 - 10:03

    Maxime Schram:

    Lieve Angela,
    Jij hebt nu al zoveel meegemaakt in die korte tijd dat je er alleen maar krachtiger door wordt maar afkloppen is nooit weg! Wat schijf je ontzettend leuk, het is net of ik het zelf beleef (misschien moet je schrijfster worden....). Heel veel knuffels van mij en ik blijf je volgen, leuk!! XXXX Maxime

  • 28 Januari 2013 - 16:56

    Angela:

    Ahhh wat lief Maxime! Schrijfster worden staat nog wel op mijn verlanglijstje ;-)

    KUS en ik ben trots op je: wat een gave baan heb je joh! Zoals ik het hoor op je lijf geschreven: echt leuk

  • 28 Januari 2013 - 21:44

    Tineke:

    Hoi lieverd,

    Wat fijn dat je weer lekker aan de slag kunt gaan met plannen maken (ook al zijn ze niet meteen uitvoerbaar). Wat maak je veel mee! Leuk je verhalen, ik blijf je lezen. Alle goeds! Dikke kus van Tineke.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Angela

Actief sinds 16 Feb. 2011
Verslag gelezen: 264
Totaal aantal bezoekers 9957

Voorgaande reizen:

12 Januari 2013 - 08 April 2013

Ghana, Bolgatanga

Landen bezocht: