Sumbrungu, 27 t/m 29-01-2013 - Reisverslag uit Bolgatanga, Ghana van Angela Reijnders - WaarBenJij.nu Sumbrungu, 27 t/m 29-01-2013 - Reisverslag uit Bolgatanga, Ghana van Angela Reijnders - WaarBenJij.nu

Sumbrungu, 27 t/m 29-01-2013

Blijf op de hoogte en volg Angela

29 Januari 2013 | Ghana, Bolgatanga

Sumbrungu, 28-01-2013

Gisteren was het zondag en ben ik, zoals belooft, meegegaan naar de kerk. Een katholieke kerk die iets minder uitbundig schijnt te zijn dan sommige anderen. Wel een prachtig koor dat af en toe invalt, trommels en mensen die beginnen te dansen. Veel van de kerkdienst werd gesproken in Frafra en kon ik niet verstaan. Heerlijk om dan gewoon om je heen te kijken hoe mensen het beleven. Ergens aan het eind werd ik aangetikt door een meisje ‘of ik niet nieuw in de kerk was?’ Daar ging ik dan naar voren om mezelf voor te stellen. Er werd me drie keer gevraagd of ik het wilde herhalen en de hele kerk probeerde mijn naam uit te spreken. Na afloop kwamen er een paar mensen naar me toe om me welkom te heten. Zelfs in Kate’s huis word ik nog welkom geheten als ik een nieuwe buur ontmoet. You’re welcome!
Vandaag ben ik weer naar kantoor gegaan en heb ik veel papierwerk kunnen doen. Niet spannend, maar wel nuttig. Heel fijn dat als je gaat lunchen je er makkelijk twee uur of langer over kunt doen. Niemand kijkt daar gek van op. Zo zou Linda mij vorige week met spoed komen ophalen en ze was op 2 minuten afstand. Drie kwartier later was ze er nog niet. Bleek dat ze even wat eten aan het halen was voor onderweg.

Sumbrungu, 29-01-2013

Vandaag is het een grote dag; Valentijn is jarig, Samuel gaat voor het eerst naar school en ik geef voor het eerst les! Vanochtend heb ik geskyped met Valentijn, wat maakt die jongen me toch gelukkig! Vreemd dat ik niet bij zijn verjaardag ben, maar ik ben benieuwt wat hij van mijn cadeau zal vinden..
Voor het eerst ben ik naar St. Charles geweest om les te geven. Dit keer samen met Kate, omdat twee klassen bij elkaar gevoegd zijn en we dan 60 leerlingen tegelijk lesgeven. Wel prettig want Kate kon nu mijn woorden waar nodig vertalen. Kate pakte de les even over in hun Engels en ik was verbaast over wat ze allemaal vertelde. Ze vertelde toch alles uit de handleiding, wat eigenlijk niet voor de leerlingen bedoelt was.. De functie van billen is om erin te knijpen tijdens de seks.. Pardon? Na een natte droom kan je een vrouw zwanger maken.. Wat? Hier heb ik wel ingegrepen, want het zou wat zijn als jongens denken dat ze daarvoor niemand zwanger kunnen maken. Zelfs ik krijg het idee dat door zo’n les seks gestimuleerd wordt. Na afloop maar eens met Kate en de organisatie praten. De handleiding heb ik al verandert, maar daar moeten de Peer Educators ook wel over ingelicht worden. Wat me wel opviel is dat de meiden heel stil waren, maar met hun oren gespitst. De jongens waren wat lacheriger en stelden veel vragen. Soms serieus en soms om ons te testen. Morgen geef ik in mijn eentje les, wel fijn dat ik het dan op mijn eigen manier kan doen!
Direct na school gingen we naar het huis van de Chief. Net voor aankomst vraag ik of ik voor hem moet buigen en dat blijkt het geval. Nog andere dingen die ik moet weten? De Chief blijkt een charmante, wat oudere, man te zijn. Hij houdt van alle blanken en vooral van mijn gezicht. ‘Ah een nieuwe vrouw voor de Chief’ zegt hij. Hij vraagt wat ik hier kom doen en als ik hem uitleg dat ik seksuele voorlichting geef, raakt hij heel bevlogen. Dat is net wat zijn paradijs (zo noemt hij het) nodig heeft! Nog voordat meiden van school af komen raken de meesten zwanger en dan is hun toekomst verkeken, vertelt de Chief. Ik kan zijn paradijs helpen!
Thuis val ik in slaap en als ik wakker word voel ik me een beetje leeg. Niet somber, maar leeg. Ik besluit om mezelf op te pompen met energie. En wat is een betere manier dan hard muziek aanzetten en dansen  Kate doet vrolijk mee, want er is tenslotte iemand jarig!

  • 29 Januari 2013 - 20:33

    Peter Brouwer:

    Hoi Angela, jij ook gefeliciteerd met die vent van je! Vanavond lekker bij m gegeten. Ik geniet van je verslag en mooie foto's. Fijn dat je weer op de been bent en gestart met waar je voor kwam. Zo te lezen hard nodig! Liefs uit Nederland waar de sneeuw is verdwenen. Peter

  • 29 Januari 2013 - 20:48

    Tine Mulder:

    Liefie, ik ben nog net op tijd om je te feliciteren met liefde van je leven.
    Hij zal vandaag veel aan je gedacht hebben en jij aan hem natuurlijk.
    Ik lees je verslagen met grote belangstelling en sta ervan te kijken wat
    jij allemaal kan opbrengen en meemaakt.
    Ik zal papa vragen op welk tijdstip van de dag ik je het beste telefonisch
    kan bereiken. Wil beslist jouw stem horen. Pakkerd en kus,Tine (ILY)

  • 30 Januari 2013 - 11:43

    Angela Reijnders:

    Peetje! Dank voor je bericht! Waren de varkensreepjes inderdaad lekker? Super leuk dat iedereen zo meeleeft en leest! Ik mis jullie wel hoor. Vreemd dat je zo snel in een nieuwe wereld zit. We houden elkaar op de hoogte ;-) Kus!

    Lieve tante, dank! Je mag me altijd bellen! Heel af en toe kan ik niet opnemen, omdat ik dan in de klas sta, maar verder ben ik bereikbaar. Fijn dat we toch contact kunnen hebben, heeeeele dikke kus!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Angela

Actief sinds 16 Feb. 2011
Verslag gelezen: 248
Totaal aantal bezoekers 9963

Voorgaande reizen:

12 Januari 2013 - 08 April 2013

Ghana, Bolgatanga

Landen bezocht: